De uitvaartbranche is niet transparant over kosten, zo blijkt uit onderzoek. Een derde van de Nederlanders heeft geen idee wat een uitvaart kost. Zij schatten de gemiddelde uitvaart op 6.000 […]
Artikel verder lezenDe uitvaartbranche is niet transparant over kosten, zo blijkt uit onderzoek.
Een derde van de Nederlanders heeft geen idee wat een uitvaart kost. Zij schatten de gemiddelde uitvaart op 6.000 euro, terwijl dat 7.500 euro is. Dat blijkt uit onderzoek van Nibud.
Deze onwetendheid ligt niet aan de consument, maar aan de uitvaartbranche die doorgaans niet transparant is over kosten. Dat komt dan weer naar voren uit onderzoek van de Consumentenbond. Van de 180 onderzochte ondernemingen wil 90% geen boekje opendoen over hun tarieven. 40% heeft geen prijzen vermeld op de website.
De prijsverschillen zijn dan ook enorm, constateert de Consumentenbond. Zo varieert het basistarief van 985 tot 2550 euro en kost een massief eiken kist tussen de 375 en 1185 euro.
Een enquête onder 1700 panelleden bevestigt het beeld van onduidelijkheid over tarieven: een kwart van de respondenten kreeg voorafgaand aan een uitvaart geen overzicht van de totale kosten.
Het mag duidelijk zijn dat er veel onduidelijkheid heerst over uitvaartkosten. Neem daar de gedupeerde naturapolishouders van Yarden bij en uitvaartverzekeraars die consumenten vanuit een verdienmodel bedienen, dan kunnen we wel stellen dat de uitvaartbranche zich aan veel misstanden schuldig maakt.
Nieuwe visie en aanpak
Meride vindt het daarom tijd voor een nieuwe visie en aanpak. Het bedrijf biedt wél transparantie over de kosten, zodat consumenten weten waar ze aan toe zijn. Daarnaast verhoogt het bedrijf de waarde van elke uitvaartpolis met 5%. Door uitvaarten betaalbaarder te maken wil Meride zoveel mogelijk uitvaartconsumenten de mogelijkheid bieden om te kiezen voor een betrokken uitvaartverzorger.
“Iedereen heeft recht op een goed verzorgde uitvaart tegen een eerlijke prijs. Er zijn veel misstanden in de branche en daar moet verandering in komen”, aldus Marc Dreuning, Algemeen Directeur Meride. “Transparant zijn over tarieven zou vanzelfsprekend moeten zijn. Zorg en aandacht is de meerwaarde van de dienst die we verlenen.”
“De poliswaardeverhoging vinden wij nodig als gebaar naar iedereen met een uitvaartverzekering. Na jaren trouw je premie betaald te hebben, wil je niet horen dat jij of je nabestaanden moeten gaan bijbetalen voor de uitvaart. Dan ben je verzekerd, maar ben je niet verzékerd. Dat kan gewoon niet. De klant moet nu weer op de eerste plaats komen te staan.”
Efficiënt
Verzekeraars hebben veel kosten aan (uitvaart)vastgoed en management. Daarom is een reguliere uitvaart bij de verzekeraar gemiddeld duurder dan bij onafhankelijke bedrijven zonder verzekeringstak.
Dreuning vertelt dat Meride efficiënter te werk gaat. Het bedrijf opereert landelijk, maar heeft kleinschalig management en geen eigen vastgoed. Er zijn dus geen hoge indirecte kosten.
Meride biedt een alternatief door uitvaarten tweeledig betaalbaarder te maken: lagere prijzen en een poliswaardeverhoging. Het is de eerste uitvaartonderneming in Nederland met een dergelijk initiatief. Het communiceert hiermee ook dat niemand verplicht is de uitvaart door de verzekeraar te laten organiseren.
Over
Bij Meride staan we sinds 2013 voor iedereen klaar. Ons kantoor staat in Naarden en onze uitvaartverzorgers wonen verspreid door heel Nederland. Meride is een onafhankelijke speler. Onze betrokken uitvaartverzorgers werken door het hele land en ondersteunen in moeilijke tijden. Dankzij onze jarenlange ervaring kunnen we een groot deel van de zorg uit handen nemen. Voor, tijdens en na de uitvaart.
Noot voor de redactie
Neem voor meer informatie, beeldmateriaal en interviews (met Marc Dreuning) contact op met woordvoerder Jade Elders via jade.elders@meride.nl of 0624471200. Rechtenvrij beeldmateriaal is te downloaden via deze link: www.meride.nl/pers