Jeroen van Riet

“Persoonlijk, betrokken, open, eerlijk en duidelijk; zo ben ik en zo werk ik. Zoveel mogelijk op de achtergrond faciliterend en ondersteunend, ik stap pas in het licht als dat noodzakelijk is.”

Jeroen van Riet

Jeroen van Riet - Uitvaartverzorger bij Meride Uitvaartverzorging

Uiterst correcte en begripvolle begeleider Jeroen , die zich moeiteloos aan ons gezin aanpaste.

9,2

482 beoordelingen

98% beveelt Meride uitvaart aan

★★★★★★★★★★

Over onze uitvaartverzorgers

Onze uitvaartverzorgers doen er alles aan om u bij te staan met ideeën. Ze bieden een luisterend oor en helpen u met alle praktische zaken. Maak via een vrijblijvend kennismakingsgesprek kennis met onze uitvaartverzorger bij u in de buurt. Tijdens een vrijblijvend kennismakingsgesprek denkt de uitvaartverzorger samen met u na over uw uitvaart of die van een naaste. Hij of zij staat met u stil bij alle facetten van de uitvaart: de gevolgen van een overlijden en hoe u de uitvaart vorm kunt geven.

Kennismakingsgesprek aanvragen

Interview met Jeroen van Riet

Jeroen, waarom heb je voor het vak van uitvaartverzorger gekozen?

Jeroen: Jarenlang werkte ik in de sales marketing, maar begon steeds vaker te merken dat ik er te weinig voldoening uit haalde. Ik moest dus keuzes gaan maken en dacht na over mijn toekomst. Het werk als uitvaartverzorger lag al op mijn netvlies. Het dienstverlenende karakter sprak me erg aan, en ook de onregelmatigheid trok me. Daarnaast haal ik veel voldoening uit het kunnen helpen van mensen. Nu kan ik met overtuiging zeggen dat het voor mij een van de mooiste beroepen is, die er zijn.

Vind je het lastig om de grens te bewaken tussen emotie en zakelijkheid?

Jeroen: Het feit dat je bij elk afscheid iets kunt meegeven of toevoegen is heel bevredigend, en de bijkomende emoties kan ik meestal goed hanteren. Op het zakelijke vlak is mijn manier van werken zonder meer correct en to the point, open en transparant, gepast en duidelijk. Dat wordt door de families als heel prettig ervaren.

Je zegt ‘meestal’ geen moeite te hebben met emoties bij een afscheid, maar er zijn toch ook heel schrijnende situaties? Hoe ga je daarmee om?

Jeroen: Natuurlijk zijn er situaties die me raken, maar over het algemeen neem ik mijn werk niet mee naar huis. Daarbij heb ik buiten mijn werk voldoende afleiding. Mijn sociale leven is heel divers en geeft voldoende tijd voor reflectie en afleiding. Dus mocht ik wel de behoefte hebben om iets te delen, dan kan dat altijd, maar ik blijf er zelden lang mee rondlopen.

Denk je wel eens na over je eigen uitvaart?

Jeroen: Mijn eigen uitvaart vind ik minder belangrijk. Mijn dierbaren weten dat ik gecremeerd wil worden, verder mogen zij de vorm en inhoud bepalen. Ik ben meer bezig met hoe ik herinnerd zou willen worden. Hoe wil ik dat mensen mij gedenken en daar probeer ik zoveel mogelijk naar te leven in het hier en nu. Muziek vind ik belangrijk. Daar denk ik wel over na en ik heb ook een playlist die voor mijn naaste toegankelijk is. Die lijst verandert op z’n tijd en is een weerspiegeling van mijn emoties en gevoel. Ik wil niet alles regisseren, dat vind ik niet fair, het afscheid is voor de nabestaanden en niet voor de overledene.

Zijn er indrukwekkende momenten die je meemaakt en niet snel zult vergeten?

Jeroen: Ik heb honderden uitvaarten begeleid en daarvan zijn er altijd een paar die je bijblijven. Maar vaak zijn het juist kleine dingen die zijdelings gebeuren, die je op dat moment intens kunnen raken.

Heb jij een visie op de toekomst van de uitvaart?

Jeroen: Ik denk wel dat uitvaarten steeds persoonlijker worden. De markt is erg in beweging, er gebeurt van alles. Mensen kiezen voor locaties waar men niet aan draaiboeken en tijden vastzit, maar waar het afscheid wat informeler kan verlopen. Ik vind dat wel een mooie ontwikkeling.

Zie jij valkuilen waar nabestaanden voor moeten waken?

Jeroen: Nee, ik vind niet dat er valkuilen zijn. Natuurlijk moet je als familie erop letten dat de ondernemer die jij kiest, integer en oprecht is. Maar dat doe je in feite met alles, ook in een winkel doe je geen zaken als je het personeel niet vertrouwt. En doe vooral wat goed voelt. Dat benoem ik ook bij families aan tafel. Niet alles hoeft in één gesprek geregeld te worden.

Wat zou je de lezer van dit interview nog mee willen geven?

Jeroen, kort en krachtig: Volg je hart!